HERAKLES Otomatik Avlı kalıcı sunucu. 19 Haziran'da açılıyor. Atius & Wizard güvencesiyle hemen kayıt ol, ön kayıt ödülleri aktif. HEMEN TIKLA!
Redhat türevli Linux işletim sisteminin boot işlemi sırasındaki çalışacak servislere, hangi mod da açılmasına karar verdiğimiz sistem olarak adlandırabiliriz Runlevel ‘ i. Runlevel in Windows ta güvenli mod, güvenli mod ağ desteğiyle, en son açılan düzgün ayarlarım vb. da aç gibi tam olarak işlevleri farklı olsa da bu şekilde düşünebilirsiniz.
Linux işletim sistemlerinde birden fazla açılış modu bulunmaktadır. Her bir modun çalıştırdığı servisler farklıdır. Her modun çalıştırdığı servislere müdahale edebilir. Açık olan sistemde istediğimiz moda geçiş yapabiliriz. Standart olarak gelen 6 modu değinecek olarsak.
Runlevel 0 ----- Açık olan sistemi kapatır.
Runlevel 1 -----Kullanıcı gerektirmeden sisteme erişir.
Runlevel 2 ----- Kullanıcı logon gerektirir. Network servisleri çalışmaz.
Runlevel 3 ------Kullanıcı logon gerektirir.CLI (Komut Arayüz) olarak sisteme erişilir.
Runlevel 4 ------Kullanılmamakta dir.
Runlevel 5 ------Kullanıcı logon gerektirir.GUI (Grafik Arayüz) olarak sisteme erişilir.
Runlevel 6 ------Açık olan sistemi yeniden başlatır.
Genellikle kullandığımız mod lar 1,3,5 dir. Bunlar da 1 single user mode 3 CLI (Command line interface ) 5 GUI (Grafical User Interface ) şeklinde dir. 2 ve 4 mod larını kullanmıyoruz genel olarak ihtiyacımız olduğu takdirde configure edip o şekilde kullanmamız daha doğru olacaktır. 0 ve 6 birisi sistemi kapatır diğeri yeniden başlatır bunun için kritiktir.
Single user mod da sisteme erişerek başlayalım.Singel user mod önemlidir root parolasını unuttuğumuz takdirde konsol dan sisteme erişerek şifreyi değiştirmemize olanak sağlanyan mod dur.
Boot ekranında e ye basarak boot da değişiklik yapalım.
Açılacak olan kernel a gelip e ye basarak edit leyelim.
Hangi mod da açacak sak bunu belirtelim. Single yazabiliriz veya Runlevel değerlerini yazabiliriz. İkisini de kabul edecektir.Single veya 1 yazabilirsiniz.
Kullanıcı gerektirmeden sisteme eriştim bu sayede en çok kullandığımız root parolasının da değişikliğini yapabilirim. Ekran da runlevel yazarak hangi modda açıldığına bakalım.
Sistemim açılmıyorsa eğer öncelik li olarak mode 1 erişim sağlayabiliyor muyum ona bakarım. Daha sonrasında 3 ve 5 denerim. Örnek verelim mode5 de açılmayan mode 3 de açılan bir sistem için ekran kartında bir sorun olabilir diyebilirim. Mode 5 de grafik sel servisleri çalıştırdığı için onlarda hata almış olabilir.
Çalışan sistemlerde mode lar arası geçiş yapabilirim. Aşağıdaki örnek de putty le bağlandığım için çalışan sistemim mode 5 de fakat konsoldan logon olsaydım eğer grafik ara yüzünden sisteme erişecektim. Mode lar arasında init komutuyla geçiş yapıyorum. İnit 3 dersem eğer runlevel 3 geçmiş olacağım putty den gözükmeyecektir ama konsol dan bu işlemi yapıyorsanız eğer grafiksel işlemlerin kapandığını görebilirsiniz.
İnit 3 dedikten sonra bu ekranda konsol dan.Logon olduktan sonra runlevel diyerek hangi mode da çalıştığımızı görebiliriz.
Runlevel yerine who –r komutunu da kullanabilirsiniz.
Hangi mode da hangi servisleri çalıştığına bakmak istiyorsanız eğer /etc/rc.d nin altındaki rc [0-6].d bulabilirsiniz.
Mode 6 da kapanan veya çalışan servislere bakalım./etc/rc.d/rc6.d nin altındaki dosyaların başındaki harfler bana yapılan işlemi belirtmektedir.K (Kill) durdur , S (Start ) çalıştırır. K veya S den sonraki numaralar ise işlem sırasını belirtmektedir. Mode 6 için konuşuyorduk 2 tane S var gerisi hep K. İnit 6 dediğim zaman olacak işlem S00killall bütün çalışan servisleri durduracak ve bu işlem bittikten sonra S01reboot işletim sistemi yeniden başlatılacak.
Runlevel 3 için ise /etc/rc.d/rc3.d altındakilere bakabilirsiniz.
/etc/rc.d nin altında rc.local i herhangi bir editörle açın.Açtığınız mode daki servisler çalıştıktan sonra buradaki ne tanımlı ise onu da uygulayacaktır.Örnek vermek gerekirse iscsi tanımlamalarınızı rc.local e yazarsanız sisteminiz her açılışta buraya bakacak buradaki tanımları alacaktır.
Açılacak olan sistemimizin runlevel ini değiştirebilmek için /etc/inittab ı bir editörle açın en alttaki id: den sonraki rakamı açmak istediğiniz runlevel numarasını yazınız bundan sonraki her açılışta sizin istediğiniz runlevel seviyesinde açacaktır.
Runlevel ler deki çalışan servislere müdahale etmek için chkconfig komutunu kullanıyoruz.
Linux işletim sistemlerinde birden fazla açılış modu bulunmaktadır. Her bir modun çalıştırdığı servisler farklıdır. Her modun çalıştırdığı servislere müdahale edebilir. Açık olan sistemde istediğimiz moda geçiş yapabiliriz. Standart olarak gelen 6 modu değinecek olarsak.
Runlevel 0 ----- Açık olan sistemi kapatır.
Runlevel 1 -----Kullanıcı gerektirmeden sisteme erişir.
Runlevel 2 ----- Kullanıcı logon gerektirir. Network servisleri çalışmaz.
Runlevel 3 ------Kullanıcı logon gerektirir.CLI (Komut Arayüz) olarak sisteme erişilir.
Runlevel 4 ------Kullanılmamakta dir.
Runlevel 5 ------Kullanıcı logon gerektirir.GUI (Grafik Arayüz) olarak sisteme erişilir.
Runlevel 6 ------Açık olan sistemi yeniden başlatır.
Genellikle kullandığımız mod lar 1,3,5 dir. Bunlar da 1 single user mode 3 CLI (Command line interface ) 5 GUI (Grafical User Interface ) şeklinde dir. 2 ve 4 mod larını kullanmıyoruz genel olarak ihtiyacımız olduğu takdirde configure edip o şekilde kullanmamız daha doğru olacaktır. 0 ve 6 birisi sistemi kapatır diğeri yeniden başlatır bunun için kritiktir.
Linkleri görebilmek için Turkmmo Forumuna ÜYE olmanız gerekmektedir.
Single user mod da sisteme erişerek başlayalım.Singel user mod önemlidir root parolasını unuttuğumuz takdirde konsol dan sisteme erişerek şifreyi değiştirmemize olanak sağlanyan mod dur.
Boot ekranında e ye basarak boot da değişiklik yapalım.
Linkleri görebilmek için Turkmmo Forumuna ÜYE olmanız gerekmektedir.
Açılacak olan kernel a gelip e ye basarak edit leyelim.
Linkleri görebilmek için Turkmmo Forumuna ÜYE olmanız gerekmektedir.
Hangi mod da açacak sak bunu belirtelim. Single yazabiliriz veya Runlevel değerlerini yazabiliriz. İkisini de kabul edecektir.Single veya 1 yazabilirsiniz.
Linkleri görebilmek için Turkmmo Forumuna ÜYE olmanız gerekmektedir.
Kullanıcı gerektirmeden sisteme eriştim bu sayede en çok kullandığımız root parolasının da değişikliğini yapabilirim. Ekran da runlevel yazarak hangi modda açıldığına bakalım.
Sistemim açılmıyorsa eğer öncelik li olarak mode 1 erişim sağlayabiliyor muyum ona bakarım. Daha sonrasında 3 ve 5 denerim. Örnek verelim mode5 de açılmayan mode 3 de açılan bir sistem için ekran kartında bir sorun olabilir diyebilirim. Mode 5 de grafik sel servisleri çalıştırdığı için onlarda hata almış olabilir.
Linkleri görebilmek için Turkmmo Forumuna ÜYE olmanız gerekmektedir.
Çalışan sistemlerde mode lar arası geçiş yapabilirim. Aşağıdaki örnek de putty le bağlandığım için çalışan sistemim mode 5 de fakat konsoldan logon olsaydım eğer grafik ara yüzünden sisteme erişecektim. Mode lar arasında init komutuyla geçiş yapıyorum. İnit 3 dersem eğer runlevel 3 geçmiş olacağım putty den gözükmeyecektir ama konsol dan bu işlemi yapıyorsanız eğer grafiksel işlemlerin kapandığını görebilirsiniz.
Linkleri görebilmek için Turkmmo Forumuna ÜYE olmanız gerekmektedir.
İnit 3 dedikten sonra bu ekranda konsol dan.Logon olduktan sonra runlevel diyerek hangi mode da çalıştığımızı görebiliriz.
Linkleri görebilmek için Turkmmo Forumuna ÜYE olmanız gerekmektedir.
Runlevel yerine who –r komutunu da kullanabilirsiniz.
Linkleri görebilmek için Turkmmo Forumuna ÜYE olmanız gerekmektedir.
Hangi mode da hangi servisleri çalıştığına bakmak istiyorsanız eğer /etc/rc.d nin altındaki rc [0-6].d bulabilirsiniz.
Linkleri görebilmek için Turkmmo Forumuna ÜYE olmanız gerekmektedir.
Mode 6 da kapanan veya çalışan servislere bakalım./etc/rc.d/rc6.d nin altındaki dosyaların başındaki harfler bana yapılan işlemi belirtmektedir.K (Kill) durdur , S (Start ) çalıştırır. K veya S den sonraki numaralar ise işlem sırasını belirtmektedir. Mode 6 için konuşuyorduk 2 tane S var gerisi hep K. İnit 6 dediğim zaman olacak işlem S00killall bütün çalışan servisleri durduracak ve bu işlem bittikten sonra S01reboot işletim sistemi yeniden başlatılacak.
Linkleri görebilmek için Turkmmo Forumuna ÜYE olmanız gerekmektedir.
Runlevel 3 için ise /etc/rc.d/rc3.d altındakilere bakabilirsiniz.
Linkleri görebilmek için Turkmmo Forumuna ÜYE olmanız gerekmektedir.
/etc/rc.d nin altında rc.local i herhangi bir editörle açın.Açtığınız mode daki servisler çalıştıktan sonra buradaki ne tanımlı ise onu da uygulayacaktır.Örnek vermek gerekirse iscsi tanımlamalarınızı rc.local e yazarsanız sisteminiz her açılışta buraya bakacak buradaki tanımları alacaktır.
Linkleri görebilmek için Turkmmo Forumuna ÜYE olmanız gerekmektedir.
Açılacak olan sistemimizin runlevel ini değiştirebilmek için /etc/inittab ı bir editörle açın en alttaki id: den sonraki rakamı açmak istediğiniz runlevel numarasını yazınız bundan sonraki her açılışta sizin istediğiniz runlevel seviyesinde açacaktır.
Linkleri görebilmek için Turkmmo Forumuna ÜYE olmanız gerekmektedir.
Runlevel ler deki çalışan servislere müdahale etmek için chkconfig komutunu kullanıyoruz.
