Sitemize reklam vermek için [email protected] adresine mail atabilirsiniz
For Advertising Contact [email protected]


Tüketicinin izleyeceği prosedür

Hakan811

Level 6
TM Üye
Üye
Ticaret - 0%
0   0   0
Katılım
3 Şub 2009
Konular
926
Mesajlar
1,426
Beğeniler
31
MmoLira
0
DevLira
0
#1
TÜKETİCİNİN İZLEYECEĞİ PROSEDÜR

Firmalar günlük hayatta tüketicileri bilinçli ve bilinçsiz olarak aldatabilirler.Buna karşı tüketiciler kendilerini korumalıdırlar. Genel anlamda aldatılan tüketici şu yolları izlemelidir.

Tüketici kendisini aldatan firmayı önce sözlü olarak uyarmalı ve şikayetinin giderilmesini talep etmelidir. Daha sonra kısa bir süre zaman tanımalıdır. Bu süre içinde şikayet giderilmesse tüketici derhal ihtarname çekmelidir.

İhtarname çekildikten 7 gün sonra tüketici notere gitmelidir. Ve muhatapların ihtarnameyi tebellüğ ettiğine ilişkin şerhi ihtarname arkasına düşürmeli ve onaylatmalıdır.

Tüketici 900 milyon üzerindeki şikayetlerde Sanayi ve Ticaret İl Müdürlüğü başkanlığında toplanan il hakem heyetlerine , 900 milyon altındaki şikayetlerinde ise Kaymakamlıklardaki ilçe hakem heyetlerine dilekçeyle başvurmalıdır ve bu dilekçeye noter ihtarnamesini eklenmelidir.
Ama hakem heyetlerinin verdiği kararların firmalar için bağlayıcı yasal bir tarafı yoktur. Firma bu kararlara uymayabilir. Bu yüzden tüketici Tüketici Mahkemelerine başvurmalıdır.
Tüketici , Tüketici Mahkemelerine 215 milyon üzerindeki şikayaetlari için hakem heyeti karari olmadanda dava açabilir. 215 milyon altındaki şikayetler de ise hakem heyeti olmadan dava açılamaz. Tüketici mahkemelerine açılacak davalar her türlü resim ve vegiden muaftır.


Satışlar Kapıdan Satışlar ve Yerinden Satışlar olmak üzere 2 ye ayrılır.Bu durumlarda izlenecek prosedürler farklıdır.

Kapıdan Satışlar
Tüketici dernekleri tüketicilere kapıdan bir malı satın almamalarını öneriyorlar çünkü kapıdan satış belgesinin almanın çok kolay olduğunu ve bu yüzden dolandırıcılar bu yolu kullanarak tüketicileri kolayca dolandırdıklarını belirtiyorlar.Kapıdan satış belgesi almak için şunlar gerklidir :
Noterden alınıcak imza sirküsü
Bağlı olduğu esnaf ve sanatkarlar odasından bir belge
Vergi levhası

Eğer tüketici kapıdan mal satın alırsa bunun karşılığında bir belge almalıdır.Bu belge genelde satış sözleşmesidir.
Tüketici gerekçe bildirmeksizin satın aldığı malı 7 gün içerisinde iade edebilmektedir. Bunu 3 şekilde gerçekeştirebilir:
1-PTT den iadeli tahahütlü bir mektupla
2- Noter kanalıyla ihtarname çekerek(... tarihte aldiğim üründe vazgeçtim diyerek)
3-Götürüp iade etme yoluyla (ama bunu gerçeleştirmek çok zordur)

Bunu firma aldıktan sonra 10 gün içerisinde kıymetli evrağını , 20 gün içerisinde ürünü geri almak zorundadır . üründe çok büyük bir zarar olmadığı takdirde hiç bir şekilde tazminat isteyemez.


Kapıdan satışlarda fatura tarihi ileri şekilde düzenlenmişse :
1-Karakola başvurulmalıdır ispat edilmesi gerekir çünkü satış sözleşmesi yasaldır.
2-Tüketici mahkemesine gidilebilir.
3-Cumhuriyet savcılığına suç duyurusu yapılabilir.

Yerinden Satış(Mağaza Satışı)
Tüketici ürünü aldıktan sonra eğer malda bir ayıp söz konusu ise 15 gün içerisinde malı iade edebilir yada bu konuda sahip olduğu haklarını kullanabilir.Mal ayıplı değilse gerekçe bildirmeden iade yapılamaz.
Tüketicinin bu konudaki hakları :
1-Ürünü iade edip parasını geri alabilir.
2- Yenisi ile değiştirebilir.
3-Ayıbın neden mal kaybı kadar indirim yaptırabilir.
4-Tamir olabilecekse malı ücretsiz tamir ettirebilir.

Satın aldığımız bir üründe bir yıl içerisinde aynı arıza 2 den fazla gerçekleşmesi halinde ürün yenisiyle değiştirilebilir yada farklı arızaların 4 ten fazla geçekleşmesi halinde yenisiyle değiştirilebilir.
Ayıp gizli nitelikteyse bu süre 2 yıldır.

Tüketici ayıplı mal nedeniyle satıcıya başvurduğunda sonuç alamassa ya da satıcının önerdiği çözüm tüketicinin isteği doğrultusunda değilse veya tüketici çözümü haksız buluyorsa aşağıdaki kuruluşlara başvurabilir.
1-Tüketici Sorunları Hakem heyetleri : İl merkezinde Sanayi ve Ticaret İl Müdürlükleri ve ilçelerde kaymakamlıklar bünyesinde faaliyettedir.
2-İllerde Sanayi ve Ticaret Müdürlükleri
3-T.C. Sanayi veTicaret Bakanlığı Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürlüğü
4-Tüketici sorunlarına bakmakla görevli Tüketici Mahkemeleri( Ankara , İstanbul,İzmir ) veya Asliye Hukuk veTicaret Mahkemeleri
5-Tüketicinin korunmasına yönelik faaliyet gösteren dernek veye vakıflar
(Tükoder-
www.tukoder.org.tr , TTDK(Tüm Tüketicileri Koruma Derneği)- www.tttk.org.tr )
Bunların yanında Sanayi ve Ticaret Bakanlığı , Türkiye çapında 175-Alo Tüketici Hattı ile , İzmir Sanayi veTicaret İl Müdürlüğü ise 24 saat hizmet veren 4834111 ve 4834222 nolu telefonlarıyla tüketicilere yardımcı olmaktadır
Ayrıca
www.sanayi.gov.tr/hizmet/tüketici/index.htm ile tüketicilere yararlı bilgiler sunulmaktadır.



Tüketici hakları:

1)Temel ihtiyaçların giderilmesi hakkı
2)Güvenlik ve güven duyma hakkı
3)Mal ve hizmetlerin serbestçe secilme hakkı
4)Bilgi edinme hakkı
5)Eğitilme hakkı
6)Tazmin edilme hakkı
7)Sesini duyurma hakkı
8)Saglıklı bir çevreye sahip olma hakkı



Örnek Bir Hakem Heyeti Kararı

Gündoğdu Mobilya-Ahmet Gündoğdu
Anadolu Cad. No:856 Çiğli/İzmir

İlimiz 6820/4 Sokak No:24 Evka 2 Çiğli adresinde ikamet eden Ahnet Duran isimli tüketici dilekçesinde Gündoğdu Mobilya-Ahmet Gündoğdu firmasıyla evinin hazır mutfağını yaptırmak üzere anlaştığını , işin bitirildiğini ancak belirtilen banko altına takılacak olan 2 adet sebzeliğin takılmadığını belirterek maduriyetinin giderilmesini talep etmektedir.

Şikayetçinin talebi 4077 Sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında yasa gereği toplanan İl Hakem Heyetinin 27.09.1999 tarihli oturumunda görüşülmüştür.Ahmet Durak ın evinde yapılan hazır mutfaktaki eksik iki adet sebzeliğin imalatçı Gündoğdu mobilya tarafından 7 gün içinde sözleşmeye uygun şekilde yerine takılmasına aksi takdirde yapılan imalatın sökülerek ödenen paranın ticari faiziyle birlikte iade edilmesine oy birliği ile karar verilmiştir.

Karara itiraz veya karar doğrultusunda şikayetin giderilmemesi halinde tüketici mahkemesi sıfatıyla İzmir Ticaret Mahkemesine müracaatınız gerekmektedir.4077 sayılı yasanın 23.ncü maddesi gereğince Tüketici Mahkemelerine açılacak davalar her türlü resim ve vergide muaftır.


Karar doğrultusunda gereğini arz ederim.
 
Üst